Pediatria


Logopèdia

A través del servei de logopèdia del CRIV ens ocupem de la prevenció, detecció, avaluació, diagnòstic i tractament dels trastorns relacionats amb el llenguatge, la parla, la veu, i les funcions no orals de la musculatura orofacial (com la deglució i la respiració) de la població infantil, estiguin relacionats aquests trastorns o no amb el dany cerebral.

Aquests tractaments serien els relacionats amb:

  • Parla (disfèmies (quequesa i taquifèmia), dislàlies (alteracions en la producció d’ un o diversos sons), disglòssies (dificultats en la pronunciació d’ un o més sons per causes estructurals) )
  •  Llenguatge oral (trastorn específic del llenguatge, retard específic del llenguatge, o dificultats del llenguatge associats a trastorns generalitzats del desenvolupament, o associats a dèficits sensorials com sorderes pre i postlocutives, implants coclears, hipoacússies…)
  • Lectoescriptura (dislèxies, retard lector, disgrafia, discalcúlia. )
  • Veu (disfonia infantil, amb causa funcional o orgànica.)
  •  Deglució (disfàgia infantil, deglució atípica, masticació ineficaç, treball conjunt amb tractaments ortodòntics. )
  •  Respiració (reeducació de la respiració oral i el síndrome del respirador oral, reeducació del Síndrome de l’ Apnea Obstructiva de la Son (SAOS) i Síndrome del nen roncador. )


El servei de neuropsicologia infantil, tracta la relació del cervell en desenvolupament i les repercussions sobre el comportament i l’emoció, tant en casos de lesió o disfunció cerebral com en nens sans. Ens ocupem de les següents àrees cognitives: atenció i concentració, capacitat per resoldre problemes/organitzar/planificar, llenguatge, memòria, agnòsies o alteració perceptiva-visual, disfunció cerebral infantil, trastorn del desenvolupament, síndromes cromosòmics i epil·lèptics entre altres.
Serveis que oferim:

  • Avaluació neuropsicològica ( utilitzem un repertori de proves específiques, de tipus clínic i estandarditzades, per avaluar la funció cognitiva, la conducta i l’esfera emocional del nen/a. )
  • Intervenció/rehabilitació cognitiva ( utilitzem models d’intervenció personalitzada, encaminats a millorar les funcions psíquiques deteriorades per la lesió cerebral. Per desenvolupar el programa de rehabilitació ens basem en la plasticitat neuronal juntament amb les variables personals i específiques de cada nen/a. Tanmateix fem intervenció en aprenentatge emocional. )
  • Orientació familiar ( assessorem mitjançant la psicoeducació a les famílies, elaborem un aprenentatge d’estratègies per gestionar la situació. ) 
  • Prevenció ( un dels programes que tenim es fonamenten en potenciar la prevenció de cara a possibles problemàtiques. Dins dels programa de neuropsicologia, està encaminada a: Prevenció del fracàs escolar, principalment en nens amb risc; Programa de prevenció de consum de substàncies addictives, alertant del dany cerebral associat. )


La Osteopatia és un mètode terapèutic que pot aplicar-se a persones de qualsevol edat, per suposat adaptant les tècniques a la situació de cada pacient en concret: edat, fragilitat, malaltia…
Es pot tractar al bebè des del seu naixement. El tractament sempre és manual amb tècniques molt suaus en les que l’osteòpata col·locarà les seves mans en diferents parts del cos del bebè relaxant les estructures/teixits que s’han observat en l’exploració prèvia ho necessitaven. Amb això intentem obtenir un millor funcionament sistèmic. Normalment el sistema digestiu és el darrer en posar-se en funcionament en el nou nat, tot alló relacionat amb la ingesta, succió, deglució, reflux i evacuació.
Altres consultes comuns son les asimetries o preferències posturals, quan el bebè te molta tendència a moure’s cap a un costat, cosa que fa que no explori per igual ambdós costats del seu cos i en ocasions fa que, degut a un recolzament asimètric, es deformi el cap, el que s’anomena plagiocefàlia. A mesura que el nen es fa mes gran podem abordar les dificultats del desenvolupament psicomotriu així com males postures de pies i cames al començar a asseure’s i a caminar, fins a l’edat pre-adolescent on prendrem molta atenció de l’esquena i la seva correcta alineació amb el creixement. En realitat l’osteòpata intenta acompanyar i optimitzar les diferents fases del desenvolupament amb els seus problemes i possibles dificultats.

Integració sensorial

En pediatria, la Teràpia Ocupacional es basa en valorar i ajudar a adquirir la capacitat del nen/a per dur a terme les ocupacions pertinents per la seva edat, tals com el joc, l’aprenentatge, la vida social i l’autonomia personal.

Un dels models a seguir en Teràpia Ocupacional Pediàtrica, és l’Integració Sensorial, que la podem definir com la capacitat que té el sistema nerviós central (SNC), per interpretar i organitzar les informacions captades pels diversos òrgans sensorials del cos. Aquestes informacions, rebudes pel cervell, són analitzades i utilitzades per permetre’ns entrar en contacte amb el nostre ambient i respondre adequadament.

Constantment estem rebent estímuls del nostre entorn, i hem d’aprendre a interpretar-los de manera correcta, per integrar-los a nivell neurològic i aconseguir així, un nivell de desenvolupament òptim.

La Integració sensorial té com a objectiu, aconseguir el màxim de respostes adaptades per part del nen, que són accions apropiades en la que el nen respon de manera adequada a alguna demanada de l’entorn. Treballa a través del joc i de la motivació intrínseca del nen, fomentant la participació activa i la col·laboració.

Indicadors d’una disfunció sensorial:

  • No para de moure’s, li costa estar quiet.
  • És molt descoordinat, s’entrebanca amb facilitat.
  • Li costa concentrar-se, es despista fàcilment.
  • Presenta dificultats d’aprenentatge.
  • Es mostra impulsiu, té reaccions desmesurades , no controla la seva força.
  • Té un baix to muscular, es cansa fàcilment, falta d’activitat.
  • És desobedient, li costa acceptar les normes i sempre busca els límits.
  • Presenta dificultats amb les activitats seqüenciades i les motrius bilaterals.
  • Té una reacció exagerada o reduïda dels diferents estímuls del seu entorn.
  • Es mostra excessivament tímid, li costa relacionar-se amb els altres.
  • Té dificultats en la comprensió i expressió verbal.


imatge1
El mètode PresentChild, és un mètode molt efectiu per a millorar la relació entre pares i fills. Amb aquest mètode, els pares descobreixen que els vincles amb els seus fills són més profunds del que es pensen, els fills es comuniquen amb els adults de referència de cor a cor, amb “el tot” dels seus referents, sobretot amb els pares. Tenen la capacitat de ressonar, internalitzar la manera de pensar, les creences, les emocions dels seus adults de referència…., de detectar-ho i els ho fan saber a través de certs comportaments, reaccions, simptomatologia etc.

Amb aquest el que es fa és una traducció de comportaments, reaccions, aspectes de la comunicació, del joc, del desenvolupament, l’aprenentatge, símptomes que mèdicament no tenen explicació o queixes físiques.

L’edat dels fills és indiferent (Des de nadons fins a fills adults). Es descobreix l’origen o l’essència del problema d’una manera molt ràpida. És un tractament de curta durada. Aporta molta claredat als pares, en el què necessiten prestar atenció i quins són els passos a fer a partir d’ara. Ajuda simultàniament a pares i a fills treballant només amb els pares.

Convida a l’acció: Motiva als pares a fer el que és necessari per a realitzar canvis en la seva vida i sobretot en la relació familiar. Es moment d’acudir a una consulta del mètode PresentChild, quan davant d’alguna dificultat o problema que presenta un fill/a, els pares senten que allò els afecta profundament, els inquieta, els disgusta…., no ho entenen…. i que voldrien fer quelcom per a canviar, millorar la situació i la seva relació.

Quan un pare/mare o altre adult de referència, sent frustració, impotència, patiment etc, i que tot plegat genera un no saber què fer davant d’aquesta situació. També es poden beneficiar d’una consulta, altres adults de referència importants per als nens: Mestres, altres professionals que els atenen, familiars amb un vincle important…

És indicat davant d’un un ampli ventall de “problemes” que presentin els fills:
Ràbia i Agressió / Bullying i Assetjament / Inseguretat / Nens llenguts / Ansietat / Pors / Timidesa / Nens que somien desperts excessivament / Amb desgana (poca energia) / Plor excessiu / Baralles o lluites freqüents / Gelos / Nens que s’abstenen (que es retiren o es rendeixen) / Hipersensibles / TDHA / Autisme Atípic / Dislèxia / Baix rendiment / Retard en el Control d’esfínters, enuresi diürna o nocturna / restrenyiment / Problemes d’alimentació, son o en els patrons de creixement / Anorèxia, auto-lesions, addiccions / Fatiga / Al·lèrgies / Èczemes / Inflamacions, refredats, febre / Mals de cap, etc.



Aquests tallers van adreçats a pares, mares i fills de 1 a 6 anys, una oportunitat per a enfortir els vincles, la relació entre pares i fills.

Són un espai de referència adequat per a iniciar o incorporar una altra manera de relacionar-se amb els fills, perquè d’una manera gradual i progressiva pares i fills se la vagin fent seva, la integrin i els acompanyi en el dia a dia. Aquesta tindrà a veure amb una relació de més proximitat, complicitat, comprensió, comunicació, confiança, seguretat, respecte, escolta, acceptació, suport, etc.

Els beneficis:

  • Millora en la comunicació verbal i no verbal.
  • Confiança a l’hora de compartir les vivències trivials com les que pertanyen més al seu món interior.
  • Un millor coneixement del seu cos (esquema corporal).
  • Aporta relaxació en moviment i en la relació familiar, ajudant també a concil·liar millor el son.
  • Desperta la creativitat.
  • Calma els dolors propis del creixement.
  • Coneixement del contacte corporal respectuós, ajuda l’infant a prendre decisions sobre el seu cos.
  • Desperta als petits la sensibilitat de cuidar.
  • Facilita que els pares puguin viure els moments de “separació” propis de l’edat del fill des del plaer i l’acceptació.
  • En els diferents sistemes i aparells del cos humà: Muscular, Nerviós, Immunitari, Endocrí, Respiratori, Circulatori i Gastrointestinal.
  • Alliberament de les tensions corporals i emocionals.
  • Contribueix a augmentar la autoestima.
  • Autoconeixement i coneixement mutu que contribuirà a desenvolupar les habilitats necessàries per a ajudar als fills en el futur.
  • Potencia el procés d’aprenentatge, ajuda a millorar la concentració.